Sensei Daniel TOUTAIN - NAMT 2012 |
Pe
ce sunt axate cautarile dumneavoastra actuale?
In
acest moment lucrez pe notiunea de vid. Miscarile din Aikido sunt
bazate pe naturalete. Vidul face parte din naturalete, vidul este
peste... tot. Unul dintre elevii mei, un fizician, mi-a explicat
intr-un fel foarte stiintific cum corpul nostru si materia in general
sunt constituite in esenta din vid. Eu sunt incapabil sa reproduc
explicatiile sale in detaliu! (zambeste). Dar se stie ca vidul este
prezent peste tot. Este foarte bine exprimat in pictura chinezeasca
de exemplu, vidul este la fel de important ca si liniile pictate, el
ajuta la umplerea tabloului. De asemenea in muzica linistea are tot
atat de multa importanta ca si notele. Acelasi lucru este si in
Aikido. In timpul executiei miscarilor ne gasim deseori concentrati
asupra fazei de ''plin'', atunci cand faza de vid este tot atat de
importanta. Lucrez asupra faptului ca, partenerul sa poata fi
controlat fara sa simta nici un fel de violenta. Este scopul pe care
trebuie sa il atingem in Aikido. Evident am trecut prin diverse
etape, mai ales prin aceea in care aveam nevoie sa accentuez tehnica
mea. Vroiam sa-mi demonstrez ca tehnica functioneaza. Astazi caut mai
degraba punctul de armonizare cu partenerul. Inainte partenerul reusea sa simta tehnica pe care urma sa i-o aplic, simtea cu adevarat!(zambeste). Nu era intodeauna agreabil pentru el atunci cand
era proiectat sau imobilizat. Sa spunem ca acum caut sa fac in asa
fel incat partenerul sa se gaseasca la sol fara sa simta urme de
violenta si ca el realizeaza doar cand este la pamant ce tehnica i-a
fost aplicata. Este ceea ce caut in acest moment. Gasesc ca notiunea
de vid are in egala masura un raport cu lasarea prizei de catre
partener.
Ritmul
este de asemenea un alt element fundamental in Aikido. Fiecare
tehnica are propriul sau ritm. Timpi de accelerare sunt necesari in
anumite momente ale executarii tehnicii. Saito Sensei insista asupra
acestui lucru. Este deasemenea ceva ce incerc sa perfectionez.
Ganditi
ca elevii dumnevoastra trebuie sa treaca prin diverse etape?
Predam
lucruri pe care le-am trait treptat. Exista schimbari, o evolutie, si
transmitem ceea ce simtim. Atunci cand predau, explicatiile mele sunt
cu siguranta impregnate de propria mea cautare din acel moment. Invit
deci elevii mei sa lucreze in acel sens. Pentru mine ca si pentru
elevii mei, lucrurile care ne-au fost spuse nu sunt mereu imediat
intelese. Pentru ca exista ceea ce se vrea transmis pe de o parte,
ceea ce intelegem noi pe de alta parte si... credintele noastre.
Inteleg deci ca este inevitabil de a trece prin anumite etape inainte
de a deschide ochii, sau mai bine spus inainte de a-si deschide
inima. Am deci tendinta de fi din ce in ce mai indulgent, dar foarte
strict cu anumite puncte. Este primordial de a respecta ritmul si
evolutia fiecaruia. Nu putem forta oamenii sa inteleaga anumite
lucruri. Trebuie ca aceasta intelegere sa vina de la ei insisi, sa
corespunda cererilor si cautarilor lor. Din acest moment lucrurile se
fac natural.
Sunteti
multumit de schimbarile din practica dumneavoastra?
Primul
lucru care imi vine in minte este de a raspunde ca ma simt din ce in
ce mai impacat, din ce in ce mai linistit in practica mea. Simt ca munca mea merge din ce in ce mai mult in acest sens in aceasta
perioada si observ ca, in paralel relatiile mele cu oamenii se schimba si ele. Mai simt din ce in ce mai bine functionand asa, in
toate domeniile vietii mele. Deoarece este un "tot", totul
este unit. Eram diferit cand eram tanar, mi-a trebuit ceva timp
pentru a intelege lucruri simple si evidente!(zambeste)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu