Sensei Daniel Toutain
Aikido
se trage din Daito Ryu. Dumneavoastra stiti ce a modificat O Sensei
la nivel tehnic?
Eu
nu cunosc Daito Ryu, deci nu pot sa ma pronunt in acest sens. Saito
Sensei dadea cateodata exemple din shomen uchi ikkyo de exemplu,
pentru a demonstra ca, modificarile aduse de O Sensei corespundeau acelei cautari de a se armoniza cu partenerul.
In
schimb, ceea ce cunosc mai bine este felul in care a evoluat practica
lui O Sensei deoarece Saito Sensei ne explica des modificarile aduse
de Maestrul sau la Iwama. Prin ryote dori shiho nage, de exemplu, el
arata trei etape diferite de evolutie in practica lui O Sensei. Pana
la faza finala care corespunde cel mai mult spiritului de armonizare
al Aikido-ului, acea cautare a uniunii.
Saito
Sensei a cunoscut si el o evolutie in practica sa ca si O Sensei?
L-am
cunoscut pe Saito Sensei in ultimii sai 10 ani de viata. Daca vedem
filme de cand era tanar si le comparam cu ceea ce facea in ultimii
ani din viata sa gasim aceleasi puncte cheie. Dar felul sau de a
executa tehnicile a evoluat, da.
In
primele carti si filme ale lui Saito Sensei care au fost realizate un pic
dupa moartea Fondatorului, eu cred ca se afla intr-o faza de
digestie. Executarea tehnicilor a evoluat imediat inspre o maiestrie
extraordinara, dar punctele fundamentale au ramas tot timpul strict
identice.
Sensei
Saito este cunoscut pentru pedagogia de care a dat dovada. Puteti sa
ne vorbiti un mic mai mult despre asta?
Saito
Sensei a trebuit sa adapteze invataturile sale, in particular cele
pentru arme, atunci cand s-a gasit in fata unui grup de persoane. El
studiase armele dimineata cu O Sensei, in maniera traditionala, adica
in contact direct cu profesorul sau. Intelegerea sa trecuse deci mai
intai prin senzatii. Saito Sensei ne spunea deseori ca pentru
Fondator notiunea de descompunere (1-2-3 etc...) nu exista. Aikido
este 1. Saito Sensei ne explica cum el insusi a elaborat o metoda de
a progresa descompunand miscarile, in ziua in care s-a gasit in
situatia de a preda lectii de arme unui grup mare de persoane. Nu era
posibil de a face acea transmitere directa de la profesor la elev
bazata doar pe senzatii, asa cum invatase de la O Sensei. De aceea a
pus la punct un fel de a transmite unde rolul fiecaruia dintre
practicanti este descompus pentru ca miscarile sa fie precise si
exacte. Dar el ne spunea mereu: '' Folosesc aceasta metoda de predare
unu, doi, trei... dar Aikido nu este asa. Aikido este o miscare
neintrerupta!''
Saito
Sensei era un pedagog remarcabil si eu utilizez sistemul sau
pedagogic. Dar practica noastra nu se opreste aici. Este doar o
unealta, un prim pas. Formele devin din ce in ce mai fluide odata ce
stapanim aceasta forma. Saito Sensei preda atat forma kihon (bazele)
dar si forma ki no nagare (tehnici fluide) in timpul aceluiasi curs la
Iwama. Daca aceasta pedagogie si aceasta practica ofera sansa de a
stapani bazele si permite dezvoltarea unor solduri puternice, prin
pozitii joase si stabile, nu trebuie uitat ca este la fel de
important de a trece la o forma dinamica si fluida. Fiecare sistem are
avantajele sale si bineinteles dezavantaje daca nu suntem avertizati
si vigilenti. Am constatat deseori ca anumiti practicanti pot stapani aceasta forma de lucru descompusa, dar se blocheaza in
aceasta forma si au dupa aceea probleme in a trece la forma fluida.
Spiritul trebuie sa ramana liber pentru ca si corpul sa ramana
liber. Toti profesorii mei, Noro Sensei, Tamura Sensei si Saito
Sensei, m-au invatat acest lucru. Trebuie sa invatam sa fim precisi in
executarea tehnicilor si descompunerea miscarilor este fara indoiala
un excelent mod de a reusi, dar imediat dupa aceea trebuie sa ne
gasim in miscare. Putem rupe petalele unei flori, dar in acelasi timp
o floare fara petale nu mai este o floare...
Insist
foarte mult pe acest aspect in ziua de azi.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu