ANTRENAMENTELE AU LOC: MARŢI: 19H30 - 21H30 JOI: 19H30 - 21H30 ÎN SALA DE SPORT A LICEULUI NIKOLAUS LENAU DIN P-TA UNIRII NR.7.
INFORMAŢII ŞI ÎNSCRIERI LA TEL. 0729011275
AIKI-DOJO TIMISOARA ESTE O ORGANIZATIE NON PROFIT CE URMARESTE PROMOVAREA AIKIDO-ULUI CA ARTA MARTIALA. AIKIDO ESTE COMPUS ATAT DIN TEHNICI DE LUPTA CU MÂNA GOALA DAR SI DIN TEHNICI DE LUPTA CU ARME(SABIE, BASTON, CUTIT). AIKIDO CONSISTA ÎN A CONTROLA ATACURILE UNUI SAU MAI MULTOR ADVERSARI FARA A SE OPUNE CU FORTA. PRACTICANTII AU POSIBILITATEA DE A DESCOPERI IN AFARA DE O ARTA DE AUTOAPARARE EFICIENTA SI O PRACTICA FARA COMPETITIE CARE DUCE ÎNSPRE O VERITABILA ARTA DE A TRAI. DE ASEMENEA AIKIDO DEZVOLTA ÎNCREDEREA ÎN SINE, CONTROLUL
PROPRIEI PERSOANE, STAREA DE SANATATE SI RELATII UMANE MAI BUNE CU TOT CE NE ÎNCONJOARA.
TOATA LUMEA POATE PRACTICA, BARBATI SI FEMEI, COPII, TINERI SI ADULTI. NICI O APTITUDINE PARTICULARA NU ESTE NECESARA.
ANTRENAMENTELE SE TIN ÎN ZILELE DE:
MARTI SI JOI DE LA 19H30 LA 21H30
ÎN SALA DE SPORT A LICEULUI NIKOLAUS LENAU (LENAU MIC) DIN PIATA UNIRII NR. 7.
INFORMATII SI ÎNSCRIERI LA NR DE TELEFON: 0729011275
VA ASTEPTAM.
Gozo Shioda, fondator
al stilului Yoshinkan in aikido, a inceput sa se antreneze in 1932,
la varsta de 17 ani. Saizeci de ani mai tarziu el conduce o
organizatie internationala deosebita al carei scop este armonia
globala prin raspandirea spiritului aikido-ului. In acest interviu,
Sensei Shioda aminteste de experientele sale ca asistent al
fondatorului aikido-ului, predand Aiki Budo la scolile militare
Nakano si Toyama, de definirea dupa razboi a stilului Yoshinkan
Aikido si de amintirile sale despre O-Sensei la sfarsitul vietii
acestuia.
Ziarul Asahi din Osaka
Aiki News: Sensei,
in convorbirile noastre recente ati binevoit sa ne furnizati
informatii detaliate despre primii ani pe care i-ati petrecut la
dojo-ul Kobukan. Mai tarziu, l-ati asistat pe Sensei Ueshiba ca
instructor si de asemenea ati predat Aiki budo la Osaka. Cum a ajuns
Sensei Ueshiba sa predea la biroul Companiei Ziarului Osaka Asahi?
Sensei Shioda: Presedintele
ziarului Asahi, dl Murayama a fost injunghiat de catre un membru al
aripii de dreapta a grupului. Dupa acel incident oamenii de la Asahi
au fost ingrijorati pentru ca atacul se predusese desi acolo erau
gardieni. Ei au hotarat sa ii invete pe gardieni un pic de
auto-aparare. Asa s-a intamplat ca Sensei Ueshiba sa mearga la ziarul
Asahi sa predea.
Aiki News: De unde
a stiut dl Murayama despre Sensei Ueshiba?
Sensei Shioda: Dl
Murayama nu l-a cunoscut direct pe Sensei Ueshiba, dar dl Mitsujiro
Ishii si Taketora Ogata (1888-1958, jurnalist si politician care a
servit in mai multe guverne) l-au cunoscut pe Sensei si l-au
recomandat in jurul anilor 1933-1934. Sensei Ueshiba i-a invatat in
principal pe gardieni, dar i-a invatat si pe unii din angajatii
ziarului Asahi. Hatsutaro Sugii, tatal lui Kazuo Sugii care este in
prezent la dojo-ul Ueshiba, a fost directorul adjunct de publicitate
la ziarul Asahi din Tokyo in acele zile si a devenit destul de
implicat in Aiki. Practica la ziarul Asahi nu a fost suficienta
pentru el si a facut mult timp naveta la dojo-ul Ueshiba din
Ushigome. S-a indragostit foarte tare de Aiki. Dl Sugii a avut multa
consideratie pentru mine timp de multi ani si atunci cand am
construit dojo-ul Yoshinkan in 1965, a venit la noi si a devenit un
soi de sfatuitor. S-a aflat la Yoshinkan pana la moartea sa. Dl Sugii
a adunat laolalta oameni in Koenji si a condus „Asociatia de
Cercetare Speciala”.
Aiki News: Dl
Sugii trebuie sa fi fost foarte entuziat.
Sensei Shioda: Da.
A avut de asemenea o personalitate minunata. A murit in urma cu
proximativ 10 ani. In acele zile, nu cred ca fiul dl-ui Sugii a
practicat mult Aikido. Trebuie ca el sa fie constient de faptul ca
tatal sau venea cu regularitate la dojo-ul meu.
Aiki News: Sensei,
cartea Budo care a fost publicata cu discretie de dojo-ul Kobukan in
1938 a fost recent republicata in engleza de Kodansha. Si
dumneavoastra apareti in unele din fotografii.
Sensei Shioda:
Ziarul Asahi din Tokyo a cooperat in realizarea fotografiilor. Nu
stiu cine a scris in realitate textul. Aparent, continutul a fost
preluat partial din Manuscrisul Transmiterii (Mokuroku) al
Senseiului Sokaku Takeda din Daito-Ryu. Textul nu contine multe
detalii.
Aiki News: A
existat o carte tehnica mai veche publicata in 1933 intitulata Budo
renshu care continea desene tehnice ale domnisoarei Takako
Kunigoshi. Puteti sa ne spuneti ceva despre aceasta carte?
Sensei Shioda:
Domnisoara Kunigoshi a sugerat ideea, spunand „Ar fi o mare
pierdere daca aceste tehnici minunate nu se pastreaza.” Domnisoara
Kunigoshi, care se pricepea la desen si la caricaturi, si-a luat
notite. Cartea nu s-a vandut la dojo, insa. Sensei Ueshiba nu a cerut
bani, dar a cerut o donatie si marimea donatiei era nelimitata.
Aiki News: Printre
ultimele bine-cunoscute figuri care au invatat de la Sensei Ueshiba
imediat inainte de razboi s-au numarat Koichi Tohei (director al
Aikidokai Shinshin Toitsu) si Sensei Kisaburo Osawa (fost Dojo-cho al
Dojo Aikikai Hombu, caruia i s-a acordat postum al 10-lea dan). Va
amintiti cand au inceput ei?
Sensei Shioda: Dl
Osawa facea naveta pana la dojo. Dl Tohei era student la
Universitatea Keio, cu putin timp inainte de plecarea mea de la dojo.
Practica judo impreuna cu doi dintre seniorii lui. Mori, un capitan
al clubului de judo Keio la acea vreme, si Umeda, un competitor in
campionatul studentesc de judo, se antrenau la dojo-ul Ueshiba.
(La acea vreme), Shigemi
Yonekawa, Zenzaburo Akazawa si toti uchideshi de la inceputtrebuiau sa intre in serviciul militar, asa ca numai oamenii mai
in varsta au ramas la dojo. Dl Minoru Hirai (fondator al Korindo) se
ocupa de dojo. De cand tinerii disparusera, de fiecare data cand
Sensei Ueshiba era invitat sa ofere o demonstratie, il lua cu sine pe
dl Hirai si astfel si-a facut multe contacte. Se pare ca Hirai
obisnuia sa predea la Roppongi.
Scolile Nakano si
Toyama
Aiki News: Stiti
cum a ajuns Sensei Ueshiba sa predea la scolile militare de la Nakano
si Toyama?
Sensei Shioda: Sensei
Ueshiba a mers la scoala de la Nakano printr-o introducere a
directorului Scolii Militare de Politie, dl Makoto Miura. Cum Scoala
din Nakano se situa in Nakano in sectorul Meguro si Scoala Toyama se
afla in apropiere, la Okubo, nu se aflau asa de departe de dojo-ul
Ueshiba. Sensei Ueshiba a predat si la Universitatea Armatei din
Yotsuya si la Academia Navala. Dl Sankichi Takahashi a fost
directorul Academiei Navale si prin aceasta legatura s-a intamplat ca
Sensei Ueshiba sa predea acolo. La acea vreme, Printul Takamatsu, un
frate mai mic al Imparatului Hirohito era student la Academia Navala.
Sensei Ueshiba preda in mod regulat budo ca materie obligatorie la
scolile Toyama si Nakano.
Aiki News: Cred ca
erau cativa studenti puternici in randul celor carora le-a predat
Sensei Ueshiba la aceste scoli militare.
Sensei Shioda:
Studentii Scolii Nakano erau tineri de 18 si 19 ani sub
antrenament pentru a deveni spioni. La absolvirea scolii de la
Nakano, ei ar fi devenit ofiteri, ar fi purtat haine de civili si
s-ar fi infiltrat prin tari straine.
Erau multi tineri
puternici si la Scoala Toyama.
Aiki News: Se
practicau si alte arte martiale la aceste scoli?
Sensei Shioda: Aikido
era singura arta martiala pe care o practicau. Mai invatau si alte
lucruri, precum limbile straine.
Aiki News: Data
fiind conceptia sa spirituala asupra budo, a avut Sensei Ueshiba
unele retineri morale legate de predarea la aceste scoli de antrenat
spioni?
Sensei Shioda: Nu.
I s-a spus doar sa predea artele martiale acolo.
Aiki News: Se pare
ca un manual tehnic care includea tehnici aiki budo a fost publicat
de Scoala Militara de Politie la inceputurile anilor 1940. Deoarece
nu a fost posibil ca Sensei Ueshiba sa mearga in asa de multe locuri
de unul singur mai ales ca preda si la Kobukan si in Osaka, l-au
ajutat si uchideshi sa predea?
Sensei Shioda: Da.
La inceput, Sensei Ueshiba mergea in aceste locuri pentru a preda si
le spunea ca un uchideshi va tine antrenamentele in locul sau.
La un moment dat, un fiu
al Locotenentului Comandant Sef Takahashi era student la scoala si
Sensei Ueshiba l-a pus sa se antreneze cu Printul Takeda. Sotia
printului se antrena si ea, si atunci cand l-a proiectat pe tanarul
Takahashi dintr-o pozitie asezata, picioarele lui s-au ridicat si au
lovit-o in frunte si au ranit-o. Acesta a fost un lucru foarte grav
asa ca am continuat eu exercitiul ca si partenerul ei. A trebuit sa
ma port cu ea ca si cu o papusa fragila si a fost foarte greu!
(rasete).
Pentru ca armata sustinea
Aikido, Sensei Ueshiba i-a invatat si pe ministrii de vaza. Dl Higa
Shikumi, Printul Takeda, Printul Chichibu (fratele mai tanar al
defunctului imparat Hirohito), si aproximativ 6 copii ai Printului
Takamatsu, un alt frate mai tanar al imparatului Hirohito au
practicat de asemenea aceasta arta.
Demonstratie imperiala
Aiki News: Sensei
Ueshiba a facut o demonstratie speciala la dojo-ul Saineikan in
incinta palatului imperial in jurul anului 1941. S-a intamplat
aceasta ca rezultat al legaturii sale cu Amiralul Isamu Takeshita?
Sensei Shioda: Da.
Atunci cand Sensei Takeshita era un mare oficial la casa imparatului,
imparatul i-a spus sa organizeze o demonstratie de aikido pentru el,
asa ca s-a dus la dojou-ul Ueshiba. Sensei Ueshiba i-a raspuns: „Nu
pot arata tehnici false imparatului. In principiu in Aikido oponentul
este omorat cu o singura lovitura, este fals daca atacatorul este
aruncat, se ridica cu usurinta si ataca din nou. (Pe de alta parte),
eu nu pot sa imi omor studentii”. A refuzat invitatia in acest fel,
dar atunci cand Sensei Takeshita i-a spus acestea imparatului,
imparatul a zis: „Nu-mi pasa daca este o minciuna. Arata-mi
minciuna!”
Tsutomu Yukawa si cu mine
am preluat Ukemi.
Aiki News: Inteleg
ca imparatul nu a fost in fapt prezent in ziua demostratiei.
Sensei Shioda: Da,
asa este. Printul Mikasa (un frate mai tanar al imparatului), Printul
Takamatshu si Printul Chichibu erau prezenti. Sensei Takeshita a fost
cel care a anuntat si a explicat tehnicile. Era ceva deosebit sa
oferi o demonstratie in fata familiei imperiale in acele zile asa ca
nu puteam face nimic lipsit de respect.
Aiki News: Cred ca
Sensei Ueshiba a fost bolnav la momentul respectiv.
Sensei Shioda: Da.
Deoarece Sensei era bolnav, Yukaua la atacat mai slab si a fost
aruncat cu putere si si-a rupt bratul. Yukaua era un individ destul
de puternic si ii placea sa se lupte, eram prieteni buni si cand
mergeam la Osaka ma scotea des la baut. Era puternic si putea cu
usurinta sa ridicemortar de piatra cu o singura mana. A murit
tanar dupa ce s-a intors din Manchuria. Era destul de bun la Aikido.
Aiki News: Trebuie
sa fi murit nu cu mult dupa demostratia in fata familiei imperiale.
Sensei Shioda:
Demonstratia a fost in 1941 si cred ca el a murit in 1942.
In 1941 cand Sensei
Ueshiba a facut ultima demonstratie la Hibya Kokaido, a spus:
„Antrenamentul meu tehnic se termina acum. De a cum incolo ma voi
dedica servirii kami-urilor (zeitati) si antrenamentului meu
spiritual”. De cand am plecat de la dojo in 1941, cred ca erau
vremuri cand nu avea nici un deshi apropiat. Sudentii lui au
disparut din cauza razboiului. Antrenamentul era sever in primele
zile cand dl Shirata si dl Yonekawa erau uchideshi. Nu era o
treaba usoara sa te antrenezi la dojo. Sensei era foarte puternic
(rasete).
Perioada postbelica
Aiki News:Se
pare ca dupa razboi Sensei Ueshiba a trecut prin momente foarte
grele.
Sensei Shioda: Faptul
ca Sensei Ueshiba era sfatuitor la Butokukai in Kyoto, care era
rivala a organizatiei de judo Kodokan, nu era un lucru bun. Cand
MacArthur a venit, el a desfiintat organizatia. Sensei Ueshiba a fost
facut sa para un criminal de razboi si a fost acuzat de crime de
razboi de clasa G. Fundatia sa (Kobukai) a fost confiscata si
activitatile lui au fost oprite. De asemenea, dojo-ul Ueshiba a fost
inchis pentru o perioada si Sensei Ueshiba s-a izolat la Iwama.
Deoarece nu mai putea sa practice budo, a creat „Aikien” ( Ferma
Aiki) si s-a dedicat ingrijirii fermei la Iwama. Abea isi castiga
trailul zilnic.
Tocmai fusesem repatriat
si atunci cand m-am dus la Iwama, Tadashi Abe se afla acolo. Si Yuji,
fiul lui Koichiro Ishihara si actualul presedinte al Ishihara Sangyo
se afla acolo. In jurul anului 1947 mi-am petrecut aproximativ doua
luni la Iwama cu familia mea.
Aiki News: Credeti
ca fondatorul atinsese atunci culmea tehnicii sale?
Sensei Shioda: Era
la nivelul cel mai puternic in jur de 1933 sau `34. Pana la acea
vreme se maturizase si devenise calm.
Aiki News: Inteleg
ca Yoshinkan a jucat un rol important in renasterea postbelica a
aikido-ului.
Sensei Shioda: Dupa
razboi, dojo-ul Senseiului Ueshiba de la Ushigome a devenit o sala de
dans pentru Fortele de Ocupatie. Dupa ce m-am intors, a inceput sa
prospere din nou. Am fost primul care a aranjat antrenamente la
Academia de Aparare (Boeichodai) si la sectiile de politie. Cand am
plecat de la dojo-ul Ueshiba am fost tratat ca un tradator, dar nu
m-am simtit ca fiind unul. Frecventam 83 de sectii de politie si
promovam cu adevarat dojo-ul Ueshiba.
Nu stiu cati bani a
investit tatal meu in dojoul Ueshiba inainte de razboi. Ma bucur ca
ma aflam in circumstante favorabile si am fost tratat bine de catre
Sensei Ueshiba.
Ma bucur ca am petrecut
asa de mult timp cu Sensei Ueshiba in viata lui zilnica pentru ca
fost esential pentru intelegerea celor mai importante adevaruri ale
Aikido-ului. Trebuia sa petreci timp alaturi de el ca sa intelegi
fiecare miscare a Sensei-ului.
Akazawa si Shirata au
fost studenti adevarati, nu au avut suport financiar. Sensei m-a luat
langa el pentru ca am avut sprijin financiar de la tatal meu. Am fost
tratat special (rasete).
Fondatorul pe patul de
moarte
Aiki News: V-ati
intalnit cu Sensei Ueshiba inainte de moartea sa?
Sensei Shioda: L-am
vizitat pe Sensei cu 4 zile inainte de moartea lui in data de 26
aprilie 1969. Il intrebasem la un moment dat pe Sensei Ueshiba in
vremurile vechi, „Sensei de ce sunteti atat de puternic?! Cand ati
fost cel mai puternic?” Mi-a raspuns, „Aceea va fi ziua cand ma
voi urca in rai. Atunci voi fi cel mai puternic. Shioda tu intelegi
asta. Uita-te la flacara unei lumanari. Tocmai atunci cand se stinge.
Dintr-o data palpaie. Asta este!”
O-Sensei a spus ca se
referea la flacara unei lumanari care palpaie bursc atunci cand se
stinge si a spus asta in zilele de demult. „Asadar, voi antrena
mereu.”, a spus el. Sensei a demonstrat asta inainte de moartea sa.
Patru dintre deshi mai
tineri locuiau cu Sensei. Dormea atunci cand am ajuns acolo, dar s-a
trezit brusc si a spus „Tu esti, multumesc ca ai venit. Calaresc un
cal inaripat in jurul cerurilor. Pot sa vad pamantul. Shioda, ce face
(Kenji) Tomiki acum? Eu privesc.” Sensei avea cancer la ficat.
Mainile lui devenisera subtiri. Dar, cand trebuia sa mearga la
toaleta, se forta sa stea ridicat si sa mearga la toaleta.
Cum nu putea sa manance,
el bea numai apa si energia lui fusese complet secata si parea ca e
mort. Desi se afla in asemenea conditii, uneori spunea „Haideti! Sa
ne antrenam!”. Doctorul a spus apoi „Asta este cel mai rau pentru
el. Tineti-l cu totii ca sa nu se ridice!”, pentru asta se aflau
acolo tinerii. Cand incerca sa se ridice cei patru barbati il
impingeau in jos si erau cu totii proiectati afara in gradina.
Aiki News: Asta e
uimitor!
Sensei Shioda: Cu
patru zile inainte de a muri, Sensei a demonstrat ceea ce spusese mai
devreme. Laacea vreme Kishomaru isi schimbase numele si se
numea Koetsu. El astepta la piciorul patului si Sensei Ueshiba a spus
urmataorele „Shioda, vreau ca tu sa il sustii pe Koetsu pe partea
tehnica, vreau ca tu sa cooperezi intotdeauna cu el. Ma bazez pe
tine.” Kishomaru statea acolo si asculta.
Originea numelui
Yoshinkan
Aiki news: Ati
vrea sa ne spuneti despre originea numelui Yoshinkan?
Sensei Shioda:
Intelesul sau originar este „Trebuie ca noi sa tinem minte
intotdeauna faptul ca suntem fiinte naive si fara ezitare sa ramanem
tacuti si sa ne cultivam spiritul.”
Ceea ce inseamna este ca
trebuie sa ne amintim faptul ca suntem naivi, sa ne concentram
intotdeauna mintile pe acest fapt, si sa nu ne lasam mintile sa se
clinteasca. Shin se refera la spirit. Shin este
spiritul si ar trebui sa il cultivam mereu. Acesta este motivul
pentru care a fost ales numele Yoshinkan.
Metoda tehnica
Yoshinkan
Aiki News: Cum a
fost dezvoltata metoda originala de predare Yoshinkan Aikido?
Sensei Shioda: Stiu
ca tehnicile Sensei-ului Ueshiba erau minunate, dar ceea ce facea el
intr-o zi era cu totul diferit de ceea ce facuse cu o zi in urma. Cum
Sensei Ueshiba facea orice ii trecea prin minte, cei care se antrenau
priveau ce facea el fara sa inteleaga. Tehnicile nu semanau deloc cu
bazele pe care le practicam astazi. El facea orice ii venea in minte.
Dar daca incerci sa le
predai incepatorilor in acest mod, nimeni nu va invata. Asa ca m-am
gandit ca trebuie sa sistematizez aceste tehnici atunci cand am
inceput sa predau la Compania de Otel Nippon Kokan. Am inceput sa
analizez tehnicile si sa dezvolt un sistem de predare, sintetizand
ceea ce invatasem pana atunci. Apoi am organizat si aplicatiile
tehnicilor. Am examinat vechile tehnici pe care la invatasem.
Aiki News: V-a
asistat cineva anume atunci cand dezvoltati metoda de predare?
Sensei Shioda: Cand
Kyoichi Inoue era un elev tanar, am experimentat mai multe tehnici
lucrand direct cu el si am dezvoltat sistemul. Asadar, de exemplu, am
dezvoltat lucruri precum hiriki no yosei(dezvoltarea
puterii cotului) si de asemenea am dat denumiri.
Aiki News: Ati dat
si denumiri?
Sensei Shioda: Da.
Am decis si asupra denumirilor. Poate s-ar putea spune ca sunt
oarecum arbitrare.
Aiki News: Dadea
Sensei Ueshiba nume tehnicilor atunci cand preda inainte de razboi?
Sensei Shioda: Folosea
termenul irimi. Spunea ca sokumen irimi si shomen
irimi erau tot tipuri de irimi. El spunea de asemenea si
lucruri precum „Irimi este esenta din aiki.” Cu siguranta, alte
arte martiale precum judo nu au iriminage. Poate ca folosea
denumiri ale tehnnicilor pe care le invatase de la Sokaku Takeda.
Aikido vs. Karate
Aiki News: De la
sfarsitul razboiului, Karate a devenit o arta comun practicata. Care
credeti ca sunt cele mai bune tehnici de aikido pentru a face fata la
impingerile si loviturile de karate?
Sensei Shioda: Ei
bine, cred ca este o chestiune legata de maai (distanta dintre
combatanti). Trebuie sa inchizi maai-ul.Trebuie sa te
unifici cu lovitura atunci cand oponentul te ataca si sa zbori spre
ea. Asta e important. Este o problema de sincronizare.
Aiki News: Karateka
avansati lovesc cu pumnul si cu piciorul foarte rapid...
Sensei Shioda: Da,
lovesc.
Aiki News: Credeti
ca antrenamentul de aikido ar trebui sa includa tehnici de controlare
a atacurilor de karate precum lovituri cu pumnul si cu piciorul?
Sensei Shioda:
Aceasta este chiar o problema dificila. Atat karate cat si aikido
si-au marcat teritorii proprii. Una dintre aceste doua arte martiale
ar fi distrusa daca ar concura intre ele. Poate ca asemenea lucruri
se puteau intampla pe vremuri, in disputele dintre membrii
diferitelor scoli martiale (taryu jiai), dar nu cred ca asa
ceva ar trebui sa se intample in zilele noastre. Cei carora le place
karate practica aceasta arta, in timp ce aceia carora le place
aikido, practica aiki. Sensei Ueshiba ne spunea deseori „Noi
studiem esenta, nucleul (din budo), asa ca nu trebuie sa fim
ingrijorati, indiferent cine ne ataca.”
Aiki News: Inteleg.
Sensei Shioda: Oamenii
care se antreneaza impreuna sunt prieteni.In final, virtutile
morale sunt cele mai puternice. Virtutile ti le dezvolti. Acesta este
cel mai important lucru. Astfel, atunci cand te confrunti cu un
oponent, faci asta avand ca scop sa te armonizezi cu el si sa il faci
sa renunte la intentiile ostile. Aceasta virtute este abilitatea de a
il face sa capituleze din proprie initiativa. Atunci nu conteaza nici
macar daca are o sabie sau o alta arma...
Aiki News: Oamenii
care au practicat aikido de cativa ani si au ajuns la rangul de al
doilea sau al treilea dan urmaresc competitiile de karate la
televizor si uneori se indoiesc ca ar putea face fata unor asemenea
atacuri. Daca cineva ar fi cu adevarat in fata unui atac de karate,
cum anume ar putea sa il evite? O tehnica de blocare a incheieturii
precum kotegaeshi ar putea sa nu fie suficienta. Cred ca sunt
multi oameni care au asemenea indoieli.
Sensei Shioda: Ei
bine, este o chestiune de sincronizare, de intelegere a inceputului
miscarii ki-ului.
Sensei Ueshiba a spus
„Poti sa intelegi cand oponentul loveste cu piciorul sau cu mana
prin observarea inceputului miscarii ki-ului sau.” De
exemplu, este o poveste amuzanta despre Sensei Kenzo Futaki (faimos
pentru dieta sa cu orez brun). Odata, cand Sensei Futaki se antrena,
de fiecare data cand executa o lovitura shomenuchi, Sensei
Ueshiba se misca rapid spre dreapta. Asa ca Sensei Futaki a lovit in
dreapta Sensei-ului Ueshiba de la inceput, dar de aceasta data
Sensei-ul nu s-a miscat deloc. Un maestru de asemenea nivel poate
simti ki-ul cuiva. Sensei Ueshiba era capabil sa il faca pe
oponent sa isi piarda dorinta de a lupta. Adopta imediat o stare de
detasare mentala (mushin) si simtea intentia oponentului sau.
Numai Sensei Ueshiba sau un om atat de extraordinar ca si el ar putea
sa faca asemenea lucruri.
Aiki News: Am
impresia, Sensei, ca ati avut chiar ocazia sa va folositi
antrenamentul in arta martiala in timpul razboiului.
Sensei Shioda: Da,
am avut. Am crezut ca ceea ce spunea Sensei Ueshiba este adevarat.
Lucrurile chiar s-au intamplat fara nicio ezitare. Daca recurgi la
putere si iei o atitudine fatisa, vei fi invins. Daca te confrunti cu
un atac rapid de karate, vei fi invins. Nu ar trebui sa te gandesti
sa incerci una sau alta. Acelea sunt detalii neimportante.
Sensei Ueshiba ar spune
„Nu este vorba despre a castiga sau a pierde, despre victorie sau
invingere. Trebuie sa simti ca toti iti sunt prieteni.” Cand am
plecat in razboi, Sensei Ueshiba mi-a spus „Nu-ti face griji.
Oriunde ai merge, doar cultiva-ti virtutea.”
Aiki News:
Practicantii altor arte martiale ar putea sa inteleaga cu greu
aceasta idee.
Sensei Shioda: Asta
e pacat. Se intampla asa pentru ca ei sunt concentrati pe victorie
sau invingere. Daca nu ne eliberam de acel mod de a gandi, va fi greu
sa progresam in artele martiale. Chiar trebuie sa incetam sa mai
gandim astfel.
Aiki News: Sensei,
primim un numar considerabil de scrisori de la cititori care intreaba
de parerile dumneavoastra legate de diferite subiecte.
Sensei Shioda: Cred
ca daca te gandesti cu atentie, esenta budo este spiritul. Asa stau
lucrurile in judo, karate sau oricare arta. Nu te poti gandi numai la
multele feluri in care poti face fata atacurilor.
Federatia
internationala de Aikido Yoshinkan
Aiki News: Ati
vrea sa ne descrieti cum vedeti viitorul Federatiei internationale de
Aikido Yoshinkan?
Sensei Shioda: Ideea
mea este ca din moment ce lumea a devenit un loc atat de mic, ar
trebui sa depasim gandirea in termeni de nationalitate. Telul cu care
a fost insarcinata aceasta federatie este de a raspandi armonia
spiritului aikido-ului in intreaga lume. Scopul ei este sa creeze o
lume linistita in care este posibil sa fii in armonie cu oricine, de
orice rasa. Nu este nimic atat de minunat precum spiritul armoniei si
atunci cand am pus bazele acestei federatii, m-am gandit la cum ar
trebui sa ne intelegem cu totii, la cum americanii si sovieticii
trebuie sa devina prieteni. M-am gandit ca lumea este o singura
familie, si ca trebuie sa ignoram atitudinea ingusta si insulara a
japonezilor pentru a face lumea un loc plin de oameni minunati. Din
acest motiv, intr-un spirit al armoniei, ar trebui sa renuntam la
arme si sa lasam trecutul in urma. Ceea ce vreau sa spun este ca
spiritul aikido-ului este sa cauti armonia.
Acum a trecut un an, si
noi am tinut prima ceremonie de absolvire a instructorilor. Studentii
din al doilea an de curs se antreneaza acum. Participa oameni din
multe tari, inclusiv din Venezuela si Columbia. Studentii straini
invata cu entuziasm. Ei se antreneaza impreuna cu elevii de la
politia japoneza, dar ma uimesc. Femeile straine muncesc si ele din
greu.
Aiki News: In
strainatate este un mare interes pentru aikido.
Sensei Shioda: Vreau
sa evit situatia in care organizatia ar creste ca marime si ar pierde
contactul personal intre membrii.
Aiki News: Mi-ar
placea cu adevarat sa vad ca Federatia Yoshinkan a reusit ca model. O
organizatie obisnuita se concentreaza pe afaceri de organizare si de
finante. Oamenii uita motivul initial pentru care a fost creata
organizatia si se aleg in final cu o structura rigida. Cred ca
abordarea Yoshinkan - a unei organizatii flexibile, prietenoase este
necesara.
Sensei Shioda: Daca
abordezi problema cu aceasta atitudine, cred ca banii vor veni si ei
mai tarziu. Daca incerci sa atragi banii, nu ii vei avea. Cred ca
este important sa nu ne gandim la bani, sa devenim mai buni, si sa ne
purtam ca fratii cu oamenii cu care intram in contact. Atunci, acesti
oameni vor coopera cu noi. Acest lucru este necesar pentru a exista
cu adevarat armonie intre oameni.
Despre Gozo Shioda
S-a nascut la Tokyo in
1915. A studiat judo si kendo la scoala generala. In 1932, in al
cincilea an de scoala generala, s-a inrolat in dojo-ul Kobukan si a
studiat sub indrumarea lui Morihei Ueshiba. A absolvit Universitatea
Takushoku in 1941 si a fost trimis in China ca secretar al
generalului Shunroku Hata. Dupa ce a fost repatriat in 1946, Sensei
Shioda a petrecut putin timp la Iwama, in prefectura Ibaragi,
antrenandu-se la scoala lui Morihei Ueshiba, insotit de familia sa. A
fost angajat de catre Compania de Otel Nihon Kokan sa predea aikido
in 1951.
A infiintat scoala
Yoshinkan Aikido in 1955 si in prezent conduce un dojo in Kami Ochiai
in apropiere de districtul Shinjuku din Tokyo. Este autorul volumului
An Aikido Life (O viata aikido), publicat de Takeuchi Shoten
Shinsha si al multor altor carti. Traducerea din engleza: Andreea-Laura SIMA
Interiviul
a fost acordat lui LEO TAMAKI care a avut amabilitatea sa il publice
pe site-ul sau. Ii multumesc pe aceasta cale lui Leo Tamaki pentru ca mi-a acordat permisiunea de a traduce acest articol si multe altele ce se gasesc pe site-ul sau si de a le publica pe acest blog. Daniel TOUTAIN , 6 Dan Iwama Ryu , grad conferit chiar de catre Shihan Morihiro
SAITO personal. Intr-o
lume a Aikido-ului francez unde membrii curentelor minoritare fac
cateodata mult zgomot pentru a se face remarcati suntem in masura sa
credem ca ne gasim in fata unui prozelit care predica cu credinta
noilor convertiti. El nu este nimic. Nu exista cuvinte amare nici
discursuri ascutite. Daniel TOUTAIN este unul dintre rarii experti
care au stiut sa integreze armonios toate etapele trecutului sau. El
revendica mostenirea maestrului sau Morihiro SAITO Sensei fara a nega
restul parcursului sau in Aikido. Intalnire
cu unul dintre cei mai mari tehnicieni din generatia sa la care
mesajul trece dincolo de tehnica. Cand
a-ti inceput sa practicati Aikido? Prima
data am auzit de Aikido de la un coleg de liceu. El a facut chiar si
o demonstratie in curte care m-a impresionat. Imi placea acest nume
Aikido, ceea ce el ne-a spus despre Aikido, acest fel de a reactiona
contra violentei prin non-violenta. Mi-a captat atentia.Colegul a
vorbit despre diferite tehnici cu sabie si baston. Era cea magic
pentru pustiul care eram. Dar am descoperit cu adevarat Aikido-ul
cativa ani mai tarziu, in 1968. Cine
v-a fost primul profesor? Primul
meu maestru a fost Masamichi Noro. Am avut sansa sa fac primii mei
pasi in Aikido cu el, in dojo-ul sau ce se gasea in acel timp in plin
Pigalle(centrul Parisului:NT). Era un dojo tipic japonez si contrasta puternic cu cartierul foarte aglomerat pe care il traversam
inainte de a ajunge la dojo. Sensei Noro avea o personalitate foarte
puternica si practica un Aikido foarte impresionant. Am fost cucerit
imediat ce l-am vazut si am practicat cu el zece ani din care ultimii
doi ca si asistent personal.
Noro
Masamichi
Ce
insemna a fii asistentul lui Sensei Noro? Insemna
a fi partenerul sau la toate cursurile. Este cel mai minunat fel de
a invata. De asemenea consta in a fi prezent tot timpul in dojo si de
a asigura antrenamentele colective si private. Ce
va marcat cel mai mult in practica lui Sensei Noro? Sensei
Noro a avut intotdeauna un talent pentrut miscare. El avea un sens
innascut al gesturilor. Practica sa era foarte estetica dar si
puternica in acelasi timp. Acest amestec de estetic cu puternic era
foarte interesant. Este cineva ce are o libertate impresionanta in
corpul sau. Este o calitate ce se gasea in felul de a preda si care
ma ajutat sa ma adaptez foarte repede in diferite situatii. Atunci
cand ulterior l-am intalnit pe Sensei Tamura ma ajutat sa ma adaptez
foarte repede la forma sa de lucru. Cand am practicat Wing Chun am
putut de asemenea sa ma adaptez foarte repede la formele acestui
stil. Si cand am mers la Iwama m-am adaptat inca o data foarte
repede. Cred ca am mostenit de la el aceasta capacitate de adaptare. Exista
inca din acea perioada un proiect in practica lui Sensei Noro de a
trece de la Aikido la ceea ce avea sa devina Kinomichi? In
ultimii ani, da. El era deja implicat in aceasta cautare, era in
contact cu oameni diferiti, lucra energetic, etc... Eram interesat de
cautarile sale dar eram mult prea tanar si avem pofta sa raman in
domeniul martial pe care el era pe cale sa il paraseasca. Acesta este
si motivul pentru care am plecat.
Kinomichi par maître Noro
In
aceeasi perioada l-ati intalnit pe Sensei Tamura? Da,
mi-am continuat practica si l-am cunoscut pe Sensei Tamura. Si aici
curentul a trecut foarte repede. Am apreciat foarte repede maiestria
sa tehnica. Aikido-ul sau era scurt cu tehnici foarte directe si era
in contrast cu cel al lui Sensei Noro care avea tehnici foarte largi,
foarte mari cu foarte multa expansiune. Si dincolo de toate acestea
inima lui mare. Persoana lui ma sedus imediat. Am avut norocul sa fiu
acceptat ca elev si i-am urmat invataturile intr-o forma intensiva pe
timpul mai multor ani. In acea perioada erau organizate regulat
stagii pentru instructori ce durau o saptamana la care participam
mereu, de asemenea se organizau stagii deschise tuturor in Franta si
in strainatate. Eram tot timpul prezent si am putut sa petrec foarte
mult timp langa el pentru ca dormeam in acelasi hotel, serveam masa
impreuna, ii pliam hakama, ii purtam bagajele, etc... Eram destul de
apropiat de el in aceea perioada si asta a durat 4 ani. Dupa aceea eu
m-am mutat in Bretania(departament din nord-estul Frantei) si
sistemul de stagii de o saptamana pentru instructori nu sa mai
prelungit, deci lucrurile au evoluat diferit si l-am vazut din ce in
ce mai rar. A-ti
mentionat tehnicitatea lui Sensei Tamura dar el este uneori criticat
din acest punct de vedere... Eu
cred ca practica sa era foarte subtila. Sunt desigur multe persoane
care fac comentarii dar cred ca ei nu privesc lucrurile cum trebuie.
Exista la el aceasta subtilitate in practica, acel fel inteligent de
a aplica tehnicile in diferite situatii, in functie de morfologia sa.
Deseori oamenii au o viziune prea fixa despre Aikido. Este adevarat
ca sunt baze, lucruri ce trebuiesc respectate altfel ajungem sa facem
cine stie ce deoarece, ca si in muzica nu putem improviza asa, trebuie
intai sa exersam gamele. Dar dupa exersarea bazelor suntem liberi,
Aikido este un principiu pe care fiecare il va exprima. Nu este o
tehnica, tehnica serveste pentru a intelege principiul. Ceea ce
Sensei Tamura degaja prin practica sa sunt principiile Aikido-ului.
Tamura Nobuyoshi
In
final l-ati cunoscut pe Sensei Saito. Nu,
m-am orientat mai intai spre artele martiale chinezesti. In aceea
perioada imi puneam intrebari despre aspectul concret al Aikido-ului
si am vrut de asemenea sa vad un pic si in afara Aikido-ului. Inainte
avusesem cateva experiente in Judo si in Karate si practicasem timp
de cativa ani Iaido. Dar de aceasta data m-am orientat spre artele
martiale chineze care ma atrageau de ceva timp. Am descoperit Wing
Chun si m-am antrenat patru ani cu un maestru chinez ce locuia la
Londra. Mergeam la Londra si il invitam in dojo-ul meu foarte des.
Era o practica diferita ce le-am propus-o elevilor mei cei mai vechi.
Nino Bernardo, maestrul chinez, era chinez dar avea un nume portughez
pentru ca era originar din Macao. Era un elev si reprezentant in
Europa al lui Wong Shun Leung, un elev direct al lui Yip Man. Era un
specialist in Chi Sao, lucrul energiilor cu mana. Erau forme un pic
diferite dar gaseam foarte multe puncte comune cu Aikido-ul in
aceasta practica. Lucrul asupra liniei centrale, a conduce centrul
adversarului, etc...La un moment dat am fost chiar tentat sa creez
ceva intre Aikido si Wing Chun. Am vorbit despre asta cu maestrul meu
dar mi-am dat seama ca experienta ce o aveam in Wing Chun nu era
suficienta, ca era prea devreme, dar mai ales ca fiecare disciplina
are specificul ei si ca doar daca esti un geniu poti creea un
amestec. Si eu sunt departe de a fii un geniu.(Zambete) Spuneti-mi
daca practicarea Wing Chun a schimbat ceva in Aikido-ul practicat de
dumneavoastra? Si daca da a mai ramas ceva din Wing Chun in ziua de
astazi? Am
gasit multe puncte in comun cu Aikido Iwama in masura in care avem ca
scop de a nu lasa nici o parte a corpului descoperita si unde lucram
foarte mult pe incercarea de a controla centrul de echilibru al
partenerului. Wing Chun-ul mi-a permis probabil sa inteleg aceste
lucruri foarte repede si de a privi cu alti ochi Aikido-ul, mai ales
ceea ce ne arata Sensei Saito. Poate ca aceste detalii mi-au scapat
inainte dar sunt detalii ce erau prezente in practica lui Sensei
Saito si care le-am remarcat imediat.
Wing
Chun si-a demonstrat foarte bine utilitatea in caz de auto-aparare.
Dumneavoastra credeti ca Aikido are acelasi potential? Practicat
intr-un anume fel Aikido poate fi o auto-aparare. Dar nu este vorba
doar de tehnica, mai sunt si alte lucruri care intervin. Este de
asemenea vorba despre personalitate, de increderea in sine, de forta
mentala. Disciplina propriu-zisa nu este de ajuns, este vorba de
individ in primul rand. In
final dupa aceasta perioada cand a-ti practicat Wing Chun la-ti
intalnit pe Sensei Saito? Da,
asa este. Sensei Saito nu imi era necunoscut, bineinteles. Ca si
multe alte persoane din generatia mea descoperisem practica sa prin
intermediul primelor sale carti si filmulete, filmulete de 8mm la
aceea vreme. Le foloseam pentru practica noastra in special pentru
practicarea armelor. Cand l-am cunoscut pe Sensei Saito a fost o
adevarata revelatie pentrut mine. Am avut sansa ca de la primul
stagiu sa trec prin mainile sale pentru ca el ma luat de mai multe
ori ca partener. Lucru ,am aflat mai tarziu, pe care el il facea
foarte rar(Sensei Saito nu avea obiceiul sa foloseasca ca uke pe
cineva pe care nu il cunostea «NT»). Acolo
am simtit. Pentru ca intre a intelege pe baza unui film si a simti
este altceva. Acolo am simtit in ce masura era un maestru si am
simtit controlul sau. I-am
fost prezentat si el ma acceptat imediat ca uchi-deshi. Cateva luni
mai tarziu eram in dojo-ul Fondatorului la Iwama. Am continuat sa
practic sub indrumarea sa timp de zece ani. Mergeam peste tot unde
era prezent in Europa, l-am invitat chiar eu in Franta de trei ori
pentru stagii foarte mari, dar mai ales in timpul acestor zece ani am
fost in Japonia de douzeci de ori. De obicei mergeam in medie de doua
ori pe an pentru a petrece sejururi ca uchi-deshi ce variau de la o
luna la zece zile. La fiecare cinci luni mergeam la Iwama.
Saïto Morihiro et Daniel Toutain (Iwama)
Cand
a-ti mers in dojo-ul Fondatorului Aikido la Iwama a-ti simtit ceva
foarte special, imi imaginez. Bineinteles
este un dojo pe care il vazusem doar in filme ca si alte persoane.
Dar domnea o atmosfera foarte particulara si nu va ascund ca m-i sa
facut pielea ca de gaina cand am trecut de poarta. Eram ca si intr-un
vis, pluteam pe un nor. Imaginati-va antrenamentele in acel dojo
incarcat de istorie si de energie! Oricine putea simti ca exista ceva
unic. Sa-l vezi pe Sensei Saito care se antrena acolo si care
continua sa pastreze invatamintele Fondatorului Morihei Ueshiba, era
un privilegiu. Imaginati-va intensitatea cursurilor atunci cand era
prezent, in centrul dojo-ului, in fata unui mic grup de elevi,
observand si corectand fiecare gest. Era ceva exceptional. Cand ma
intorceam in Franta simteam o mare lipsa. Ce
crede-ti ca O-Sensei a adus artelor martiale? Este
o intrebare buna(zambeste).Cred ca in principiile Aikido-ului este
ceva universal. Uneori artele martiale clasice sunt destul de mult
marcate de catre cultura si de perioada in care sau nascut. Dar eu
gasesc ca arta Fondatorului se situeaza dincolo de timp si de
frontiere. Principiile sale pot atinge toata lumea. Acum calatoresc
mult deoarece sunt invitat sa tin stagii in diferite tari. Pot ajunge
din Rusia in Africa de Nord de la un wekend la altul si exista
cateodata contraste foarte puternice. Dar imi dau seama ca Aikido-ul
poate atinge toti oamenii. De altfel O-Sensei vorbea despre arta
pacii si de uniunea oamenilor. Astazi mai mult ca niciodata este mai degraba un mesaj de stiri.
Cum
definiti dumneavoastra Aikido-ul? Scopul
Aikido-ului este de a se armoniza cu partenerul. Dar atentie foarte
des exista confuzie, foarte multe persoane cer persoanei din fata sa
de a se armoniza cu persoana lor.(Zambete) Acolo este deja un inceput
fals. Scopul Aikido-ului este de a se armoniza cu persoana din fata
sa. Aceasta inseamna ca trebuie sa se adapteze la o situatie la care
nu se pot schimba circumstantele. Daca transferam toate acestea in
viata de zi cu zi este evident ca nu vom putea modifica evenimentele.
In schimb putem schimba felul personal de a raspunde si de a actiona.
Aici incep sa intervina principiile Aikido-ului. Si tehnicile sunt
aici pentru a ne face sa intelegem cum trebuie sa procedam. Aspectul
fizic este simbolic dar permite prin repetitie, prin exersare de a
integra in inconstient principii care vor fi aplicate spontan in
viata de zi cu zi. Pentru ca intr-o situatie de urgenta nu reactionam
cu ceea ce am inteles dar reactionam cu ceea ce am integrat complet
in interiorul propriu. Moralitatea Aikido-ului este de a raspunde la
violenta cu non-violenta. Este o arta martiala care este
non-violenta. Deci nu sunt tehnici care trebuiesc a fi eficiente
pentru a distruge pe cineva. Nu este absolut deloc scopul
Aikido-ului. Aikido-ul este o cale de desavarsire personala. De aceea
cu Aikido nu putem spune ca avem un scop precis de atins. Nu se
termina niciodata, este o punere sub semnul intrebarii si o cautare
de a progresa permanenta pentru ca lucram Aikido cu persoana proprie
si nu cu cei din jur. Fondatorul spunea ca Aikido-ul este ca si o
oglinda a propriei persoane. Dar nu trebuie sa confundam, nu o
oglinda in care sa ne admiram(zambete). O oglinda pentru a ne
corecta, pentru a ne ameliora. In
ziua de azi exista multe curente diferite de Aikido. Ce parere aveti
despre asta? Eu
sunt deschis la toate cautarile din moment ce exista o cautare
sincera si mai ales coerenta, adica ceea ce se spune sa corespunda
practicii. Plecand de aici fiecare este liber. Nu imi pot permite sa
judec ceea ce fac marii maestri. Nu am decat o umila pozitie de
respect. Maestrul meu Sensei Saito, preda Aikido-ul Fondatorului care
a fost singurul sau profesor timp de 23 de ani. Imi amintesc foarte
bine ca in prima zi cand am ajuns la Iwama unul din primele lucruri
pe care mi le-a spus a fost: "Aici eu nu predau stilul meu
propriu de Aikido, nu am creat un alt stil, nu am aceasta libertate.
Predau in dojo-ul Fondatorului deci eu trebuie sa predau ceea ce el
preda".Sensei
Saito era foarte strict pe anumite puncte precise, puncte pe care
O-Sensei insista. El era intransingent pe aceste puncte caci
considera ca lucrul in kihon(lucrul static cu prize ferme:NT),
lucrarea bazelor, este fundamentala. Dar in acelasi timp el ne spunea
ca acest tip de lucru ne duce incetul cu incetul la lucrul in ki no
nagare(lucrul fluid, curgator:NT), si ca in cele din urma toate
acestea conduce spre ceva pe care Fondatorul il numea Takemusu Aiki,
adica posibilitatea de a crea la infinit tehnici ca o sursa ce nu
seaca niciodata. De altfel Sensei Saito ne spunea ca spre sfarsitul
vietii sale O-Sensei vorbea mai mult despre Takemusu Aiki decat de
Aikido. Spunea de asemenea: "Apoi veti putea sa creati propriul
vostru Aikido. va fi Takemusu Aiki, o sa aveti propria voastra
forma". Fara
indoiala exista oameni care au atins sau depasit deja acest stadiu si
care au creat altceva. Atata timp cat principiile Aikido-ului sunt
conservate putem considera ca este Aikido. Am gasit ca alti maestri,
mai ales Sensei Nishio, au avut cautari si practici interesante. Ce
v-a impresionat cel mai mult la Sensei Saito? Sensei
Saito avea un simt al sincronizarii extraordinar. Gasesc, atunci cand
ma uit la filme cu el, felul de a se sincroniza al lui O-Sensei.
Indiferent de viteza atacului nu il vedeam niciodata sa se grabeasca,
sa accelereze pentru a face o tehnica. Era mereu in timp bun fara a se
grabi, cu o mare usurinta. Si ca unul ce trecut prin mainile sale
stiu ca in acelasi timp in gesturile ce le executa el aveau o mare
putere. Era ca un munte in miscare.In
ziua de azi Sensei Saito este referinta mea dar am fost de asemenea
impresionat de catre Sensei Noro si Sensei Tamura pe care i-am urmat
si care mi-au fost modele numerosi ani. Datorita lor am continuat sa
practic Aikido. Ei mi-au adus foarte multe lucruri si voi avea mereu
foarte multa recunostinta pentru ei.
De
ce Sensei Saito a numit practica sa Iwama ryu Aikido? Sensei
Saito spunea: "Aici, Fondatorul Aikido-ului practica in felul
acesta". Sensei Saito era capabil sa ne arate cum practica
Fondatorului a evoluat timp de 23 de ani, timpul cat el i-a fost elev.
El insista asupra faptului ca O-Sensei nu facea diferenta intre
practica cu mainile goale si practica cu armele care era un unic si
acelasi lucru. Ken-ul si Jo-ul fac parte din Aikido. De aceea se
numesc Aikiken si Aikijo. Nu trebuiesc confundate cu alte scoli.
Exista foarte multe scoli de sabie sau de baston, toate fiind
respectabile, dar nu trebuiesc confundate cu ceea ce Fondatorul a
creat. Acest ansamblu Sensei Saito n-i l-a transmis. El a folosit
numele de Iwama ryu Aikido pentru a face diferenta de ceea ce este
prezentat sub numele de Aikido. Sensei
Saito a adus ceva evolutii la ceea ce el a invatat? Da,
in pedagogia sa. Am sa va dau un exemplu. Predare armelor aceea pe
care o pastram in ziua de azi a fost codificata de el. El a decompus
miscarile pentru ca oamenii sa poata intelege ceea ce fac si sa
practice fara a se rani inainte de a trece la un stadiu mai dinamic.
Atunci cand debutam in practicarea Aikiken-ului si a Aikijo-ului in
timpul miscarilor inlantuite de catre doi practicanti, fiecare face o
miscare atunci cand ii vine randul. Astfel este posibil de corecta si
de a intelege detaliile miscarii, a invata a se plasa, etc...Dupa
aceea putem trece la forma awase, adica armonizarea cu partenerul,
dar facand tot timpul pauze intre fiecare tehnica. In final ajungem
la o forma total fluida unde Aikido-ul devine un tot si unde nu mai
exista descompunere. Sensei Saito a invatat direct forma fluida de la
Fondator pentru ca era felul traditional de predare. Se transmitea
direct de la maestru la elev si lucrul se facea fara vorba, se
urmareau senzatiile. Maestrul il ghida pe elev. Evident aceasta forma
de transmitere nu este posibila atunci cand avem de-a face cu un grup
numeros de elevi deci Sensei Saito a inceput sa sistematizeze
tehnicile. Sensei
Saito avea in general vorbind un sens al organizarii predarii pe care
eu nu l-am vazut in alta parte. Era cu adevarat un geniu al
pedagogiei si toti cei care i-am fost apropiati am fost uimiti ca-ci
el detinea arta de a simpifica lucrurile complicate pentru a le face
accesibile tuturor. De aceea cursurile de pedagogie ma fac sa zambesc
un pic. Pe parcursul vietii mele am intalnit foarte des persoane care
se pricep de minune sa complice lucrurile simple.(zambete) Eu
cred ca am avut posibilitatea de a cunoaste mai bine detaliile muncii
lui O-Sensei Morihei Ueshiba datorita lui Sensei Saito. Saïto Morihiro et Daniel Toutain (Iwama) Sensei
Saito era recunoscut pentru severitatea sa. Cum se petrecea zi de zi? Era
foarte strict, foarte sever. Se intampla ca uneori sa se supere, sa
tipe la o persoana pentru greselile tehnice ce le facea. Si toti cei
care au fost la Iwama cunosc faimosul "dame" (gresit; NT).
Dar in schimb el nu tipa niciodata la individ, el tipa la greseala.
Mustrarile sale nu erau axate pe persoana propriu-zisa erau axate pe
eroarea comisa. In
anumite perioade ale anului in timpul cursului de arme ce se tinea
dimineata eram cateodata doar 10 sau 15 elevi. De cateva ori el a
tinut antrenamente in timpul zilei cand nu eram decat 4 sau 5 elevi.
Imaginati-va practicand sub privirea mai mult decat atenta si
puternica a unui maestru ca el. Se producea o puternica presiune si
ne facea sa dam tot ce era mai bun din noi. Prezenta sa era simtita
foarte puternic, cu o mare intensitate. A-ti
avut parte de multi "dame"? Ah,
am avut parte efectiv de "dame".(Zambete) Dar istoria
faimosului "dame" a devenit amuzanta. Seara fiecare intreba
pe un altul "De cati "dame" ai avut parte?" Dar de
fapt era un semn bun. Erau corectari si le priveam pozitiv. Sunt
sigur ca inca le merit .(Zambeste) Dumneavoastra
a-ti schimbat ceva fata de invataturile lui Sensei Saito, in felul de
a preda sau in tehnica? Am
ramas fidel felului sau de a preda dar in mod sigur am introdus si
personalitatea mea. In pedagogia sa Sensei Saito a lasat multe chei
pe care le utilizez si incerc la randul meu sa aduc lucruri dar
respectand principiile. Dar tot timpul pentru a ajunge la aceea forma
unde Aikido-ul este fluid, instinctiv si se poate adapta la situatia
de pe moment intr-o libertate totala.
O
munca fizica ca de exemplu ridicarea de greutati sau stretching sunt
importante in practicarea Aikido-ului? Aikido-ul insusi este complet, mai ales cand lucram si armele. Tot ceea ce
avem nevoie pentru a practica Aikido este prezent in practica Aikido.
Chiar si in practica cu mainile goale exista o munca musculara atunci
cand lucram cu densitate, cu o anumite rigoare a prinderilor si al
plasarii soldurilor. Acum ca pe langa Aikido mai ridicam si greutati
sau alergam nu este cea incompatibil. Dar nu este necesar pentru a
practica Aikido. Este altceva care nu are nimic de-a face cu
Aikido-ul. A ridica greutati pentru a deveni mai puternic in Aikido
este o greseala. In Aikido nu vorbim deloc despre putere musculara,
vorbim despre kokyu. Este cu totul altceva. Am vazut japoneze micute
si fragile la Iwama care aveau un kokyu fantastic pentru ca se
ancorau in sol, pentru ca faceau tehnica in momentul care trebuia. Altfel
Aikido-ul era rezervat doar culturistilor. Un
punct pe care Sensei Saito insista foarte mult, si el il cita aici pe
Fondator, era ca Aikido-ul a fost creat pentru toata lumea, barbati,
femei, tineri, batrani. Principiile Aikido-ului pot fii aplicate de
catre toata lumea. Ce
este kokyu? Este
in acelasi timp o respiratie corecta in timpul miscarii, o plasare a
soldurilor si o tehnica corecta.
Sensei
Saito vorbea despre ki? Foarte
rar. El vorbea despre kokyu. Folosea tot timpul acest termen cand
arata o tehnica. Spunea: " Normal daca voi face-ti tehnica asa
cum trebuie, daca practicati cu kokyu, energia, ki-ul, va circula
intr-un mod bun". Dar el nu facea exercitii specifice si nu tinea
discursuri in legatura cu asta. De altfel el vorbea foarte putin. El
preda foarte mult prin exemplu. Cum
ar trebui sa se comporte un uke, sa blocheze sau sa coopereze? Calea
de mijloc nu a fost niciodata usor de inteles de catre oameni. In
Dojo-ul Fondatorului exista o fraza "Folosirea fortei si
opunerea sunt interzise in acest Dojo". Ceea ce semnifica, ca blocarea tehnicilor nu ajuta in a progresa deoarce in Dojo ceea ce
facem este a studia. Nu trebuie sa confundam a prinde ferm si a ataca
cu sinceritate si a ataca avand deja intentia de a bloca tehnica pe
care stim ca partenerul o v-a face. Stim ca facem parte dintr-o schema
unde studiem tehnica. Vom raspunde deci la un atac intr-o situatie
data. Daca aceasta situatie este schimbata nu mai aplicam aceeasi
tehnica si cateodata acest lucru creeaza confuzie. Cel mai bun
exemplu este lucrul cu armele. Daca sunte-ti prea moale cea mai
usoara lovitura va v-a face sa scapati arma, sa va pierdeti centrul de
echilibru si nu veti mai avea nici o posibilitate sa atacati sau sa
inaintati(irimi:NT). Daca sunteti prea dur, prea rigid acest fapt va
face vulnerabil de asemenea pentru ca in fata voastra exista o lama
de sabie care va poate taia sau un baston care va poate impunge. Ar
trebui sa fiti capabili ca in acelasi timp sa asociati o forma de
forta si de energie cu fluiditate. Si in lucrul cu mainile goale ar
trebui sa aveti aceeasi stare. De aceea lucrul cu armele este foarte
important pentru a integra senzatii in practica cu mana goala. Foarte
des Sensei Saito ne spunea ca atunci cand practicam cu mainile goale
sa ne gandim ca la practica cu arme si invers ca atunci cand
practicam cu arme sa ne gandim ca practicam cu mainile goale. In
acelasi sens el spunea: "Cand practicati cu mainile goale o
persoana ce va priveste trebuie sa aiba impresia ca aveti o sabie in
mainile voastre"
Crede-ti
ca antrenamentul cu armele este esential? Am
sa va raspund citandu-l pe Sensei Saito caruia cineva i-a formulat
aceeasi intrebare. El a raspuns astfel: "Daca cineva studiaza
doar lucrul cu mainile goale dar cu un profesor ce cunoaste armele
din Aikido si le practica, cu siguranta ca el va studia un Aikido
corect cu forme bune ale corpului". Dar el adauga mereu: "Dar
o persoana care va practica si armele de asemenea v-a avea o practica
mult mai frumoasa si mai precisa". Care
este importanta loviturilor(atemi) in Aikido? Este
fundamental. Este 99% din Aikido. Nici o tehnica nu este posibila
fara atemi. Observam inca de la miscarile de baza in ce moment atemi
trebuie aplicat si in ce fel. Evident in practica fluida atemi devine
mai putin evident. Atemi-urile
in Aikido nu sunt facute pentru a distruge, sunt facute pentru a
creea o diversiune. In schimb trebuie ca atemi-urile sa fie eficiente
daca sunt date altfel diversiunea nu va putea fi creata. De aceea
lucrul cu armele ofera o putere si o densitate a loviturii.
Atemi-urile din Aikido sunt specifice pentru ca sunt vizate puncte
vitale si sunt foarte precise pentru fiecare tehnica.
Saïto Morihiro et Daniel Toutain (Iwama)
Sensei
Saito lucra in mod special loviturile printr-o practica de tip
makiwara(instrument pentru a fi lovit folosit in antrenamentele de
karate:NT)? Nu,
dar el a practicat Karate si destul de mult Kendo cand era tanar.
Foarte des ne arata diferentele intre formele predate in Iaido sau
Kendo si Aikiken. Ce
crede-ti explicatiile sau senzatiile sunt mai importante in timpul
predarii? In
Japonia oamenii nu pun intrebari unui profesor, ei ii acorda
incredere maxima. Ei aplica imediat chiar daca nu au inteles, chiar
daca vor intelege mai tarziu. Face parte din cultura japoneza, este
modul lor de a gandi. In schimb in Occident functionam de maniera
diferita. Oamenii vor sa inteleaga inainte de a face pentru ca asa
vor avea incredere. Nu putem schimba acest lucru pentru ca este asa
de secole. Este un alt mod de a fi. Cred
ca sunt bune ambele moduri de a fi. A dori a folosi doar o singura
metoda ne poate face sa trecem pe langa foarte multe lucruri. Daca
analizam lucrurile doar din punct de vedere cartezian trecem pe langa
senzatii. Dar daca din contra nu functionam decat pe baza senzatiilor
exista fara dubiu lucruri pe care le vom intelege mult mai tarziu. Eu
personal am fost impregnat timp de multi ani cu ambele feluri de a fi
si deci incerc sa fac un compromis de a lua ceea ce este mai bun de
la fiecare sistem pentru a preda. Incerc sa lucrez in acelasi timp pe
baza senzatiilor si sa explic intr-un fel logic de ce functioneaza
sau de ce nu.
Crede-ti
ca este important de participa la stagii sau de a practica cu
maestrii diferiti? Sensei
Saito spunea:"Merge-ti si vedeti o multime de profesori,
priviti, alegeti si practicati ceea ce va convine mai bine. Mergeti
si vedeti lucruri diferite, imbogatiti-va". Deci da, este un
lucru bun. Dar totul este de a detecta esentialul si de a nu se
indeparta. Nu este bine nici daca mergem sa vedem o gramada de
profesori, vom ciuguli de la stanga si de la dreapta si asa vom avea
impresia ca vom deveni mai buni. Practica
din suwari-waza dispare din numeroase Dojo-uri. Crede-ti ca aceasta
practica este utila? Cred
ca si aici trebuie sa practicam cu masura. Lucrul din genunchi aduce
o sensibilitate, o stabilitate, un simt al plasamentului si un bun
echilibru. Ne obliga sa folosim forta soldurilor ca-ci, in astfel de
situatii forta bratelor si a umerilor devine inutila. Acum
bineinteles ne vom rani daca practicam prea mult si mai ales daca ne
deplasam gresit. Normal Aikido-ul este bazat pe gesturi naturale deci
nu exista exces in miscare. Trebuie sa ramanem foarte stransi, foarte
centrati foarte logici in functie de mecanica corpului. In acest fel
nu ar trebui sa existe raniri. Cei care predau trebuie sa
supravegheze ca debutantii nu se deplaseaza in pozitii in care
articulatiile sunt in tensiune excesiva sau in unghiuri dificile. Din
momentul in care facem lucrurile corect si intr-o buna masura nu vor
exista probleme.
Practica
individuala este importanta? Da.
In Aikido in mod esential este vorba de practicarea de suburi. Sensei
Saito mi-a spus cu mult timp in urma:"Lucreaza suburi in fiecare
zi si vei vedea cum va progresa practica ta cu mainile goale".
M-am gandit ca probabil are dreptate dar nu am inteles cu adevarat
vorbele sale inainte sa incep sa lucrez suburi o ora si jumatate in
fiecare dimineata timp de un an. Exista
de asemenea si o anecdota in privinta importantei pe care sa o dam
acestui gen de practica. In timpul ultimelor sale zile, cand
paralizat fiind era intins in patul sau un uchi-deshi a venit sa isi
i-a la revedere. Sensei Saito si-a adunat ultimele puteri si i-a spus
murmurand: "Nu uita sa faci suburi..."
Este
important de a cunoaste cultura japoneza, de a intelege radacinile
Shinto ale Aikido-ului? Este
bine de a avea cateva notiuni de japoneza si ar trebui cel putin de a
avea o curiozitate asupra culturii, este evident. Dar de aici la a
vorbi japoneza, a deveni tu insuti aproape japonez eu cred ca ar
trebui demistificat. Nu avem nevoie de a deveni japonezi sau de a
vorbi japoneza pentru a intelege Aikido-ul. Este deschis pentru toata
lumea. Care
este rolul gradelor? Se pare ca O-Sensei a adoptat sistemul mai
tarziu. Dupa
cele spuse de Sensei Saito este ceva ce nu avea nici o importanta
pentru O-Sensei. In gluma spunea: "Daca vreti eu pot sa va dau
10 Dan". In termeni absoluti nu are nici un sens. In schimb
aceste grade pot fi un reper. Este o unealta pedagogica care are
utlitatea sa pentru ca se pot crea etape pentru a studia o programa.
Dar a se face un scop in sine din asta este o greseala. Care
este situatia curentului Iwama ryu in ziua de azi? Sensei
Saito nu desemnat niciodata un sucessor. El nu a considerat niciodata
ca unul dintre elevii sai este mai valoros decat altul. Era ca un
tata sau ca un bunic cu copii sai. Era de asemenea inca una din
particularitatile sale. Putea fi foarte sever, chiar dur, dar el era
iubit de toata lumea pentru ca era foarte inimos. In felul asta ne-a
invatat pe noi Aikido. Il observam in micile lucruri cotidiene, prin
atentia pe care le-o purta celor din jurul sau. Nu avea nevoie sa
vorbeasca timp de doua ore despre filozofia Aikido-ului ca-ci el o
demonstra in fiecare din actiunile sale.
A-ti
editat doua DVD-uri asupra lucrului cu ken-ul si cu jo-ul. Vreti sa
ne vorbiti un pic despre ele? In
aceste doua DVD-uri am vrut sa ofer debutantilor notiuni simple
pentru a vedea si lucra bazele din Aikiken si Aikijo. Am aratat
suburi-urile si toate exercitiile pe care le putem lucra singuri,
kata-urile de Jo, primele exercitii de baza cu partener, etc... Aveti
de gand sa face-ti si altele? Da,
voi continua. Le voi face in saptamanile ce vor veni. Programa este
imensa, va cuprinde de asemenea lucrul cu mana goala atat kihon cat
si ki-no-nagare, aplicatiile, variatiile, bukidori, ken tai jo,
etc...O sa ajung probabil la 10 sau 12 DVD-uri ca sa acopar programa
completa.
In
cat timp crede-ti ca o sa le realizati? (Zambete)
Nu stiu deloc dar mi-am gasit timp acum sa fac aceasta munca pe care
oamenii mi-o cer de multi ani. Cum sunt destul de perfectionist
prefer sa am timp destul pentru a le face bine. Vor fi unelte bune
pentru elevii din scoala noastra care sunt mai indepartati si care
sunt sigur ca vor fi incantati sa aibe aceste DVD-uri. Le va permite
sa isi aminteasca anumite lucruri. In plus stim foarte bine ca atunci
cand studiem un DVD sau chiar in timpul unui curs sunt lucruri pe
care le descoperim doar dupa ce am vazut tehnica de sute de ori.
Gasim mereu lucruri noi. La acest nivel este de asemenea un suport de curs interesant.
Un
cuvant de incheiere? Intr-o
zi Sensei Saito a fost intrebat: "Ce sfat puteti sa da-ti
practicantilor de Aikido". El a dat un raspuns foarte scurt si
foarte simplu: "Sa aleaga un profesor bun". Indiferent
de domeniu este ceva fundamental. Multumesc
Sensei